Avtomobili znamke Dacia stavijo na cenovno dostopnost, prav tako pa tudi na vzdržljivost svojih sestavnih delov.
Razlog za trdoživost avtomobilov znamke Dacia se skriva v dveh laboratorijih Tehničnega centra Titu severozahodno od Bukarešte, od katere je oddaljen približno 45 minut vožnje. V tem centru inženirji znamke Dacia opravljajo preskuse kakovosti in odpornosti materialov in delov.
Kako to počnejo? S pospešenim staranjem. Pokukajmo za vrata teh laboratorijev.
Kako voznikom zagotoviti, da bo nov model zmožen ohranjati dobro stanje dolgo vrsto let in, po možnosti, več sto tisoč kilometrov? Za znamko Dacia je odgovor na to v mestu Titu, kjer vsako leto opravijo na tisoče preskusov odpornosti in vzdržljivosti plastičnih in kovinskih delov, iz katerih so sestavljeni modeli Sandero, Duster in Jogger. V dveh laboratorijih, ki sta opremljena z množico orodij za staranje in korozijo, simulirajo raznolike načine rabe avtomobilov in raznolike pogoje.
Dobrodošli v Titu
Tehnični center Titu se nahaja nedaleč od Bukarešte. Sredi romunskega podeželja stoji ultra moderen kompleks. Odprli so ga leta 2010, v njem je 600 zaposlenih, ima 350 hektarjev površin za razne preskuse in mrežo zunanjih preskusnih stez. V okviru tega centra sta dva laboratorija, ki sta namenjena preverjanju trdoživosti materialov in v katerih opravljajo preskuse s pospešenim staranjem. V le nekaj tednih simulirajo cela leta življenjske dobe v raznolikih vremenskih in podnebnih pogojih
3.000 ur pod soncem
Najprej se ustavimo v centru za preverjanje trajnosti polimerov in tekočin. Med testiranimi deli so seveda tudi takšni iz plastike. Tovrstni materiali so, oblikovani in vliti v zelo raznolike oblike, poglaviten sestavni del notranjščine avtomobilov. Najdemo jih povsod: na armaturni plošči, prestavni ročici, oblogah vrat … Ni treba poudarjati, da če ti materiali niso dobre kakovosti, bo na velikem deležu avtomobila neizogibno videti posledice zoba časa.
V tem laboratoriju, odprtem leta 2017, Dacia preučuje vplive atmosferskih pogojev in različnih vrst rabe na videz in kakovost delov. Na primer, ultravijolični žarki, vročina in slabo vreme lahko povzročijo spran videz, izgubo barve ali spremembo izvirnega sijaja površine plastičnih delov.
Vsak dan v preskusnih komorah laboratorija množico vzorcev obsevajo z UV žarki, kar lahko traja vse do 3.000 ur. Deli tako absorbirajo ravni ožarčenosti, ki ustrezajo več letom izpostavljenosti močnemu soncu. Vzorce po več tednov preskušajo tudi v vremenskih komorah, v katerih poustvarijo skrajne temperature in stopnjo vlažnosti, ki sega od – 40° C do + 100° C. Namen je preskusiti odpornost delov v vseh okoljih in pogojih. Po zaključku teh preskusov v skrajnih razmerah dele analizirajo in primerjajo z enakimi deli, ki niso bili povrženi staranju.
Videz plastičnih delov lahko ogrozi že običajna raba avtomobila. Poškodbe, ki na karoseriji ali v notranjščini avtomobila pustijo trajne sledi, lahko povzročijo že kolo, ključi ali samo prstan. V izogib temu je vsa plastika podvržena preskusom odpornosti na praske. Konkretno to pomeni, da posebna naprava s kovinskim vijakom praska po dolgem in počez, tja in nazaj po vzorcu. Ob tem morajo sicer neizogibne praske biti le površinske in ne smejo spremeniti lastnosti plastike.
S časom se deli lahko tudi zvijejo, nagrbančijo ali celo zlomijo. V laboratoriju za preskušanje polimerov in tekočin z vlečno napravo plastične dele tudi natezajo vse do točke loma.
Na koncu uporabijo samo tiste materiale, ki so uspešno prestali vse preskuse.
Kovina odporna na korozijo
V Tituju je še en zanimiv laboratorij: leta 2015 odprti center za korozijo. V njem vse kovinske dele preverjajo v posebni komori za pospeševanje korozije. Na novem avtomobilu kovino ščiti barva, vendar lahko nesreča ali praska, ki poškoduje zaščitni sloj barve vse do kovine, slednjo s tem izpostavi koroziji.
Poleg manjših vzorcev materialov tako preskušajo tudi celotne dele karoserije, kot so pokrova motorja in prtljažnika, vrata in podvozje. Preverjajo tudi kromirane in galvanizirane deli, kot so zavorni bobni, zavorni koluti, vijaki in značke. Te zaprejo v korozijsko komoro in jih izpostavijo skrajnim vremenskim pogojem z raznolikimi temperaturo, vlažnostjo in sestavo zraka. Po končanem preskusu v tej komori korozijo v okolici prask analizirajo z natančnim načinom ocenjevanja.
Poleg simulacije naravnih vremenskih pogojev pri teh preskusih uporabljajo tudi kemikalije, s katerimi preverjajo, kako le-te učinkujejo na karoserijo. Ob korozijski komori opravljajo še en poseben preskus, med katerim kovinske dele izpostavijo kemikalijam, kot je tekočina za čiščenje vetrobranskega stekla ali slana raztopina proti zamrzovanju.
Malo naprej po hodniku je prostor, v katerem so gramozne komore. Kot pove že njihovo poimenovanje, v njih na preskušane kovinske pod velikim tlakom brizgajo gramoz in tako ugotavljajo, kakšne poškodbe to lahko povzroči na karoseriji. S tem preverjajo vse vrste zaščitnih slojev – barvo oziroma lak, kromast sloj, prevleka iz cinka ipd. – s ciljem zagotoviti najboljšo kakovost avtomobila.
Šele ko uspešno prestanejo vse te preskuse, sestavni deli in materiali dobijo odobritev za vgradnjo v nove avtomobile znamke Dacia.